קמין נפט – עלויות, רכישה ושימוש.

במאמר זה נסקור את נושא כדאיות רכישת קמין הנפט, המשך הפעלתו, ואפשרויות ההחלפה:

 

הערה מקדימה  – הסבת הקמין הקיים מנפט לעץ או לגז – הקמין שרכשתם תוכנן לעבוד על סוג דלק מסוים ונגזרת של תכנון הקמין שבוצע ע"י היצרן הוא תכנון תא הבעירה, קוטר הארובה, ווסתי האוויר והעשן, עובי הדופן, זכוכיות הקמין, מנגנוני הביטחון, ואבזור בטיחותי נוסף, למרות שיש קמינים שמבחינה חיצונית נראים זהים לקמין שברשותכם ואלו מוסקים בדלק אחר ( עץ/נפט/גז) והשינוי נראה לכם קל ופשוט לביצוע  אין אנו ממליצים לבצע הסבה שכזו מכיוון שבד"כ התוצאה תהיה לא בטיחותית לא תיקנית  ולא יעילה.

רקע : עליית מחירי הדלקים בארץ ובעולם  – מחיר חבית הנפט הגולמי בעולם חווה עליות חדות עקב משברים ביטחוניים והגדלת הביקוש מצד ממדינות מתפתחות ואף הגיע במהלך 2008 לשיא של כמעט 150 דולר לחבית נפט, כיום נע המחיר לחבית סביב ה 60 דולר, גם המדינה מטילה מס על הדלק ולמרות הירידה במחיר החבית בשנים האחרונות המחיר לליטר לנו כצרכנים כמעט ולא השתנה.

 למרות עליית מחירי הדלקים בארץ ובעולם קמין הנפט הוא הקמין הנפוץ בארצנו ואם נשכח לרגע את העלות הכספית הכרוכה בהפעלתו יבטיח לכם שנים רבות של שימוש וחום ללא תקלות. יוצא איפה שלפני עשור שילמנו כ 2 ₪  לליטר נפט / סולר להסקה והעלות כיום היא היא כ 7 ₪  לליטר,אם ניקח בחשבון שקמין נפט צורך במומצע לעונה כ 500 עד1000 ליטרים נפט / סולר שעלותם כ 4000-8000 ₪ נראה שמדובר בסכום לא מבוטל המביא לכך שההוצאה הכספית לחימום הבית לבעלי קמיני הנפט הפכה ליקרה מאוד.

לפיכך עקב ההוצאה הכספית הלא מבוטלת הרבה אנשים שיש ברשותם קמין נפט צמצמו בצורה ניכרת את השימוש בקמיני הנפט / סולר וכיום יש מגמה של החלפת קמין הנפט בקמין עצים.

אז מה האפשריות העומדות בפנינו ?

האפשרות הראשונה :  חיסכון המושג באמצעות צמצום זמן הפעלת הקמין לשעות שבהם יש אנשים בבית, גם בתחום זה היום עלינו לחסוך ולהפעיל שיקול דעת, אם עד לא מזמן הרבה אנשים רבים היו מדליקים את הקמין בתחילת החורף ומכבים את הקמין בסופו כיום המלצתנו היא להדליק את  הקמין רק כשיש אנשים בבית והטמפרטורות יורדות ולהשאיר אותו פועל ברציפות בסוף השבוע כאשר יש אנשים בבית  או כשיש / צפוי מזג אוויר סוער.

האפשרות השנייה:  החלפת קמין הנפט בקמין עץ, מחירו של קוב עץ איכותי להסקה נע כיום סביב ה400 ₪ לקוב והצריכה הממוצעת היא בין 6 ל 10 קוב לעונה בממוצע שהם  כ 2400 עד 4000 ₪.

נקודה למחשבה – לפני שאתם חושבים על החלפת קמין הנפט בקמין עצים עליכם לקחת בחשבון כי קמין העצים מצריך התעסקות בהזנת עצים לתוכו, אם אין מי שיעשה זאת מבני הבית באופן עקבי או שכל טיפת לכלוך מאפר וחתיכות עץ שיפלו בבית  יצרו "משבר עולמי " אין טעם ללכת על מהלך שכזה, כמו כן יש לקחת בחשבון כי יש צורך בשטח לאחסון העץ להסקה אם נבחר להתקין קמין המוסק בעצים.

התקנה – במידה והארובה המותקנת בביתכם אנכית וללא מקטעים אופקיים ניתן להתקין קמין עצים עם ארובה בקוטר זהה לקמין הנפט שברשותכם הדבר יוזיל מאוד את עלויות החלפת הקמין מכיוון שלמעט החלפת הפרק הראשון של הארובה והחלפת הכובע בקצה הארובה אין צורך בעבודה נוספת, במידה וברצונכם בקמין עם ארובה בקוטר גדול יותר אזי יש צורך בהתקנה מחדש והחלפת הארובה לכל אורכה.

עלות הקמין – בשוק כיום יש מגוון עצום של קמיני עצים מייצור מקומי וייבוא מחוץ לארץ  בעיקר מסין, אירופה וארצות הברית, טווח המחירים נע בין 2000 ₪ לקמין פשוט מייצור מקומי ועד ל 10000 ₪ לקמין איכותי מיבוא, יש להוסיף לכך את עלות ההתקנה הממוצעת אם יש צורך בהחלפת ארובה של כ 4500 ₪ .

אפשרות שלישית:החלפת קמין הנפט בקמין גז – החלפת קמין הנפט בקמין גז שיעבוד את אותם שעות שעבד קמין הנפט ויהיה באותה התפוקה של קמין הנפט לא תוזיל את עלות השימוש.

למרות העלות הזהה כרגע במחיר הפעלת קמיני הנפט והגז החיסכון במעבר מקמין נפט לקמין גז יושג באמצעות השליטה המדוייקת בטמפרטורת הקמין ובקלות ההפעלה והכיבוי של קמין הגז.

הסבת קמין הנפט לקמין גז – הסבה של קמין נפט לגז או של קמין עץ לגז לא בטיחותית ולא תיקנית בשום פנים ואופן אין לבצע הסבה מסוג זה.

אפשרות רביעית החלפת קמין הנפט בקמין פלט – ניתן להחליף את קמין הנפט בקמין פלט ( הפועל על כופתיות עץ דחוסות ) תוך התחברות לארובה הקיימת, הדבר יחסוך בהוצאות החימום שימו לב כי קמין הפלט מצריך נקודת חשמל בקרבת הקמין.

אם מדובר בקמין לבית חדש אפשר ורצוי לבחור בין ארבעת הסוגים ולעמוד על היתרונות והחסרונות של כל אחד מסוגי הקמינים – מאמר מורחב בנושא בחירת קמין.

מאמרים ומידע מקצועי מורחב בנושא קמין ושאלות ותשובות בנושא קמין.

חורף חם נעים וזול.