ארובה לקמין – תפקיד הארובה, עיקרון הפעולה, התקנה ושימוש.

אחד מהשיקולים המרכזיים המשפיעים עלינו בבואנו לבחור את הקמין הרצוי והמתאים להתקנה בביתנו הוא מהלך הארובה הנדרש לסוג הקמין שיותקן לבסוף בביתנו.

לכל דגם של קמין ולכל סוג של קמין : קמין נפט, עצים וגז – יש מפרט התקנה ומפרט ארובה פרטני ושונה זה מזה אשר מאפשר או אינו מאפשר מקטעי ארובה אופקיים, זוויות בארובה  אפשרות לשינוי קוטר הארובה ואפשרות לצאת עם הארובה דרך קיר צד חיצוני או דרך גג הבית.

במאמר זה נסקור את תפקיד הארובה, עיקרון הפעולה, התקנה ושימוש.

תפקיד הארובה :

תפקיד הארובה העיקרי הוא סילוק והרחקת הגזים, הפיח והריח הנוצרים בתהליך הבעירה של הדלק בקמין החוצה אל מתוך החלל המוסק,

הגזים הפיח והחלקיקים הם תוצר של בעירת הדלק בקמין וחובה להוציאם החוצה מתוך החלל המוסק באמצעות הארובה וכך למנוע את זיהום האוויר שאנו נושמים בתוך הבית פנימה ומניעת הסכנות הכרוכות בכך אם תוצרים אלו היו נפלטים פנימה אל תוך הבית .

התפקיד המשני של הארובה הוא יצירת " מושך " אשר כשמו כן הוא – "המושך" מושך את העשן הגזים והפיח החוצה ומכניס במקומם אוויר צח הדרוש לבעירה תקינה של הדלק בקמין.

עיקרון הפעולה של ארובה אטמוספרית וארובה כפולה :

עיקרון הפעולה של ארובה אטמוספרית הוא שילוב של מספר מרכיבים :

הראשון והעיקרי שבהם הוא עיקרון ונטורי – כלומר רוח הנושבת על חלקה העליון של הארובה (צינור ) תגרום לתת לחץ  "מושך" בחלקה התחתון של הארובה, ככל שהרוח תהיה חזקה יותר והארובה תהיה ארוכה יותר כך יגבר המושך בארובה .

העיקרון השני הוא שאוויר חם שואף לעלות למעלה, ככל שההאוויר חם יותר משקלו קל יותר וככל שהאוויר יהיה חם יותר (הגזים/ חלקיקים ) כך תנועתו כלפי מעלה תהיה מהירה יותר.

העיקרון השלישי הוא הפרש הלחצים הברומטרים בין קצה הארובה לבין הקמין, הלחץ בסביבת הקמין גבוה יותר מהלחץ בקצה הארובה.

כאשר שלושת עקרונות אלו משולבים ועובדים יחד הרי לכם ארובה מושלמת.

עיקרון הפעולה של ארובה כפולה הנהוגה בקמיני גז חדישים נשען בעיקר על השוואת לחצים וזרימה מאוזנת: ארובה כפולה היא ארובה בתוך ארובה, מכיוון שהגזים החמים נפלטים החוצה דרך הארובה הפנימית ומכיוון שהמערכת הינה מערכת סגורה ואטומה לחלל המוסק יציאתם של הגזים החוצה יוצרת מושך פנימה וגורמת לכניסתו של אוויר צח הדרוש לבעירה דרך הארובה החיצונית.

התקנה :

לאחר שהבנו את עיקרון פעולת הארובה עלינו לקשר בין נתונים אלו לסוג הקמין והדלק בו נבחר:

לקמין עצים ולקמין נפט נדרשת ארובה אטמוספרית עד לגג משום שלמושך של הארובה  יש תפקיד מרכזי בפינוי הגזים ובהכנסת אוויר צח הדרוש לבעירה ולפעולתו התקינה של הקמין, מכך אנו למדים שקמין זה יהיה נפוץ יותר בבתים צמודי קרקע או בדירות גג בהם ניתן להוציא ארובה החוצה לשיא רום הגג ופחות בבתי דירות ובנינים רבי קומות.

לקמין הגז לא נדרשת ארובה עד לגג והוא מותקן עם ארובה כפולה ולכן ניתן להתקינו בביתי דירות  ע"י הוצאת הגזים למרפסת או קיר חיצוני, כמובן שבנוסף ניתן להתקין קמין גז גם בצמודי קרקע ואז לבחור באם להוציא את הארובה דרך הגג או דרך קיר חיצוני.

קמין פלט – קמין הפלט בדומה לקמין הגז אינו מצריך ארובה עד לגג, לקמין הפלט  ונשתמש בצינור בעל קוטר קטן המאפשר להוציא ארובה דרך קיר חיצוני או דרך הגג, אנרגיית הפלט היא אנרגיה נקייה ויעילה מאוד ופינוי הגזים מתא הבעירה מתבצע דרך המפוח המותקן בקמין והעשן הנפלט מפונה מתא הבעירה ללא אפר ופיח כלל.

לכל קמין יש מפרט התקנה שונה המאפשר או מגביל שינויים בקטרי הארובה  ובמהלך הארובה

התקנת הארובה תעשה עפ"י דרישות היצרן והתקן – יש להיוועץ עם בעל מקצוע ולבדוק את היתכנות ההתקנה.

שימוש :

כפי שציינו בהתחלה תפקיד הארובה הוא לפנות את תוצרי הבעירה והגזים אל מחוץ לחלל המוסק.

ארובה סתומה או לא תקנית לא תפנה את הגזים החוצה ויכולה לסכן חיים, הסכנה החמורה הנובעת מכך היא פליטת פחמן חד חמצני (CO) אשר הינו גז חסר צבע וריח לחלל המוסק אשר בריכוזים נמוכים יגרום לכאבי ראש בחילות וסחרחורת ובריכוזים גבוהים יגרום לעילפון ואף למוות.

מכשולים בסביבת קצה הארובה כגון עצים גבוהים, דודי שמש אנטנות ומבנים גבוהים שנבנים בסמוך עלולים להפריע למושך של הארובה במידה ואין יניקת עשן טובה עליכם להפסיק את השימוש בקמין עד לפתרון הבעייה או על ידי הוספת גובה לארובה או על ידי פינוי המכשול.

הקפידו לנקות לטפל בקמין ובארובה בזמן ואל תזניחו.

לקמין נפט נדרש ורצוי לבצע ניקוי ארובה אחת לשנתיים או במקרה תקלה.

לקמין עצים נדרש לטפל ולנקות את הארובה מספר פעמים במהלך העונה.

לקמין גז נדרש לבצע בדיקה של הארובה אחת לשנה.

לקמין פלט נדרש לבצע ניקוי ובדיקה אחת לשנה.

ניתן לקנות אצלנו מברשות חוטר לניקוי ארובה באופן עצמאי.

מידע מקצועי נוסף בנושא קמינים וליבות לחימום הבית.

חורף חם ונעים (-: