דלק לקמין ועץ להסקה:

קיימים 3 סוגי קמינים המחולקים לקבוצות לפי הדלק המזין אותם קמיני נפט, קמיני גז וקמיני עץ.

בעלי קמיני נפט – הקפידו לא להתפתות לתחליפי דלק הקרויים "נוזל בעירה","נפט בעירה "," דלק חום " או "ביו דיזל" תמהילים אלו יגרמו נזק חמור למבער הקמין לווסת הדלק  ולמשקעי פיח בארובה ויכסו את זכוכית הקמין והמראות במעטה פיח לבן שיצריך ניקוי באמצעות כמיקליים חזקים ואפילו יכולים לגרום לכך שיהיה צורך בהחלפת ווסת, מבער,זכוכיות ומראות בקמין ,יש לתדלק את מיכל הדלק  בנפט ( קרוסין ) או בסולר בלבד.

בעלי קמיני הגז – רכשו מכלי גז דרך חברות מוכרות ובעלי רשיון לעסוק בתחום הגז, הגז בו משתמשים בקמין נקרא גפ"מ ( גז פחחמני מעובה ) והוא תוצר של זיקוק הנפט בבתי הזיקוק .

בעוד שבשני סוגי הקמינים הראשונים הנפט והגז אין אנו יכולים לשלוט בסוג הדלק המזין אותם לבד מהתקשרות עם חברות דלק וגז ידועות או דרך מפיצים אמינים ולקנות דרכם את הגז או הנפט להסקה, בקמין העצים סוג העץ, איכות העץ ומידת הייובש שלו ישפיעו בצורה ניכרת על פעולת הקמין והנושא נמצא בשליטתנו ועלינו לדעת איזה סוג עץ אנו רוכשים.

במאמר זה נדון  בעיקר על חשיבות ואיכות העץ בו נשתמש להסקה בקמין העצים:

כלל אצבע הוא – ככל שהעץ קשה יותר כך הוא צפוף יותר והערך הקלורי שלו גבוה יותר.

לכן העצים המקומיים הטובים ביותר להסקה הם אלון ( אסור בכריתה ) זית, אקליפטוס, פקאן, הדרים,חרוב ( אסור בכריתה ).

העצים הפחות טובים להסקה וזאת בעיקר עקב הערך הקלורי הנמוך שלהם ותכולת השרף הגבוה הם האורן, ברוש, אבוקדו והנוי לסוגיו.

קיימים בשוק תחליפי עץ להסקה בעלי ערך קלורי גבוה כגון: דורפליים,בריקטים, גפת דחוס, פחם אנתריציט, ועוד.. בדקו כי הקמין שברשותכם יכול ובנוי לשרוף סוג דלק זה, קמין שכזה היכול לשרוף סוגי דלק שונים נקרא "קמין מולטיפיול"  – אם הקמין אינו מולטיפיול אין להסיקו בתחליפי בעירה אחרת יגרם נזק לקמין עקב החום הרב שנוצר מבעירת תחליפי העץ להסקה.

כל עץ להסקה חייב להיות יבש לפני הכנסתו לקמין – עץ שאינו יבש לא מייצר חום טוב כשהוא בוער ,עץ לח / רטוב יצור משקעי פיח ועשן בארובה ויגרום מטרד לשכנים, רצוי להשתמש בעץ שיובש שנתיים ועם לחות של % 10 +/- ,הדרך הטובה ביותר להבטיח כי העץ יבש היא לרכוש עץ בסוף החורף בתקופה בה המחיר זול ולייבשו אצלכם או לרכוש מד לחות לעץ.

בעת האחרונה התחיל ייבוא של עצי הסקה יבשים ומוכנים לשימוש בעיקר ממזרח אירופה של עצי ליבנה ועצי בוק הנחשבים לעצי הסקה איכותיים אך מחירם גבוה יחסית למחיר העץ המקומי.

קיימות מספר שיטות להזמין עץ להסקה הנפוצה שבהם היא בתפזורת והמחיר מחושב לפי " קוב" (שהיא יחידת נפח של מטר X מטר X מטר ) בשיטה זאת ספק העצים מביא את העץ עם הרכב עד לביתכם ויפרוק את תכולתו בכניסה לבית כשהמחיר מחושב לפי התכולה שברכב או הנגרר לפי סוג העץ שהוזמן ותוספת מחיר במידה וברצונכם בסידור נוסף במקום האחסון המיועד.

קחו בחשבון כי העץ יגיע בד"כ בגדלים שונים ויתכן שתצטרכו לבצע חיתוך נוסף או ביקוע של גזעים גדולים על מנת שתוכלו להכניס את בולי העץ לקמין שברשותכם.

רוב ספקי העץ להסקה מספקים בד"כ כמות של 3 קוב ומעלה.

השיטה השנייה היא להזמין עץ להסקה חתוך וארוז בשקים על פי המידה של הקמין בביתכם, בשיטה זאת אתם רוכשים כמות קטנה יותר של עץ ואין צורך בהקצאת מקום לערימת העצים בגינה או בחצר הבית, שיטה זאת מתאימה במיוחד לדירות גג או לבעלי חצרות שאין באפשרותם לאחסן עץ לתקופה ארוכה.

השיטה שלישית היא איסוף של עץ הסקה על ידכם וחיתוכו על ידי מסור שרשרת או מבקעת, ככלל קיים איסור חמור לכרות, לאסוף, לעבד עץ בתוך יערות קק"ל ושמורות טבע . העובר על החוק צפוי לקנסות כבדים והחרמת הרכב והציוד לתקופה ארוכה – ראו הוזהרתם, ניתן לעבור השתלמות קצרה באחד ממשרדי שלוחות קק"ל ולקבל אישור יערן אשר יאפשר לכם לאסוף עץ מיערות ארצנו.

בשנים האחרונות על מנת למנוע נזק ליערות מכורתים בלתי מורשים החלו בקק"ל לחלק חינם אין כסף עצים להסקה לכל המעוניין ניתן לעקוב על מועדי החלוקה ואתרי החלוקה באתר קק"ל.

מותר וניתן לאסוף עץ להסקה מגזם גינות בימי האיסוף של המועצה המקומית או מפרדסים ושטחים פרטיים באישור בעלי השטח כמובן.

הקפידו לקנות עץ מכורתים מורשים שאינם גורמים נזק ליערות ארצנו.

הקפידו על ציוד בטיחות ועבודה בטוחה במידה ואתם משמשים במשור שרשרת או מבקעת.

חורף חם ונעים  : -).