קמין עצים – איך בוחרים ? מה חשוב ?

החלטתם לרכוש קמין עצים עצמאי או ליבה לקמין בנוי המוסקים בעץ  – מזל טוב.

במאמר זה נסקור מספר תכונות שרצוי שקמין העץ או הליבה  שתרכשו יכילו אותם,

בשוק כיום יש מגוון עצום של קמיני עצים וליבות מייצור מקומי וייבוא מחוץ לארץ בעיקר מאירופה, ארצות הברית וסין.

כל יצרן / יבואן מהלל את המוצר שלו וטוען כי  הוא הכי טוב בשוק.

אז איך נבחר את הקמין הטוב ביותר המתאים לנו?

 

הדבר הראשון שעלינו לבדוק האם קמין העצים או הליבה המוצעים לנו הם בתפוקה ( עוצמה ) המתאימה לחימום הבית , רצוי לבחור קמין המתאים לחימום שטח הבית על מנת שלא יהיה קמין חזק מדי ועומס החום יהיה בלתי נסבל או קמין חלש מדי ואז יצטרך הקמין לעבוד בתפוקה מקסימאלית על מנת לחמם את החלל.

על כל קמין המיובא לארץ ועבר בדיקת מכון תקנים חייב להיות מצוין ההספק של הקמין  על לוחית מתכת מאחור –  בדיקה הלוחית מאחור תעלה נתון תפוקה המצוין בד"כ בקילו וואט, קילו קלוריות  או BTU  ככל שנתון זה יהיה גבוה יותר כך יוכל הקמין לחמם שטח גדול יותר ( המרה של קילו וואט לקילו קלוריות – KW1 = 3412 BTU = 860 קילו קלוריות).

קמין מייצור מקומי המיוצר בד"כ בכפרי הדרוזים בגולן או בכרמל אינו עובר בדיקת מכון תקנים ונתוני ההספק שלו תלויים בעיקר במצב רוחו ודמיונו של המוכר.

 

הדבר השני שעלינו לבדוק הוא הנצילות של קמין העצים – נצילות היא  היחס המתקבל בין האנרגיה המופקת מהקמין  או הליבה  – לבין האנרגיה המוכנסת לקמין  או הליבה (באנרגיה הכוונה לעץ אך ניתן היום בדגמים ייעודיים להשתמש בתחליפי עץ ובפחם אבן ) ככל שהנצילות גבוה יותר כך הקמין / ליבה יעילים יותר.

נצילות טובה של ליבה או קמין עצים טוב  תהיה בטווח של 65% עד 80 %  נצילות.

קמין או ליבה עם ניצולת נמוכה מ 65%  בד"כ מיוצרים על בסיס טכנולוגיה ישנה ללא בעירה משנית והם צורכים יותר דלק להסקה ופולטים גזים ועשן רב לסביבה ופוגעים באיכות הסביבה ויכולים לגרום מטרד לשכנים.

 

הדבר השלישי שעלינו לבדוק הוא החומר ממנו עשוי הקמין? הרבה לקוחות שואלים על ההבדל בין קמין יצוק לבין קמין ברזל שאינו יצוק – למעט המראה השונה בגימור הקמין והעובדה שלקמין יצוק לוקח קצת יותר זמן להתקרר מקמין הברזל והעובדה שקמין הברזל מתחמם מהר יותר מהקמין היצוק אין לייחס לנתון זה חשיבות מכרעת, אם ברצונכם לקנות קמין עץ מיצרן בעל שם עולמי תמצאו שבד"כ רוב חברות אלו מייצרות סדרות של קמינים יצוקים במקביל לסדרות של קמיני הברזל והדבר נובע בעיקר משיקולי עיצוב המוצר, קמיני הברזל נוטים בד"כ לקו עיצוב מודרני ונקי הודות לחיתוכי לייזר מדויקים וקמיני הברזל היצוק נוטים בד"כ לכיוון העיצוב הקלאסי.

גם הטענה כי הקמין היצוק חזק יותר, מאריך חיים יותר ובהספק גדול יותר משל קמין הברזל לא נכונה.

 

הדבר הרביעי שעלינו לבדוק הוא מבנה ועיצוב הקמין תכנון טוב יכלול את מרבית הדברים הבאים: דלת ראשית גדולה ורחבה להזנת בולי עץ גדולים, דלת צד המאפשרת הזנת עצים מהצד , 2-3 ווסתי חמצן הממוקמים בחלקו העליון והתחתון של הקמין או הליבה לשליטה על עוצמת החימום וקלות ההדלקה, צמצם ארובה המאפשר מצב של בעירה נמוכה המתאימה לשעות הלילה או לשומרי שבת , מגירת אפר  רצוי שתהיה בדלת נפרדת על מנת שניתן יהיה לפנות אפר גם כשהקמין או הליבה עובדים, מנערת אפר המאפשרת הפלת האפר מתא הבעירה אל המגירה מבלי לפתוח את הדלת ואופציה לארובה עליונה / אחורית.

לקריאת מאמרים נוספים בנושא לחצו על הקישור : מידע מקצועי קמינים וליבות.

לבסוף ולא פחות חשוב הקפידו לקנות קמין מיצרן טוב בעל שם עולמי העומד מאחורי מוצריו ושמוצריו נבחנו ונמצאו מתאימים מבחינת התקנים לשיווק במדינות אירופה וצפון אמריקה הדבר יבטיח כי המוצר איכותי, עומד בתקני איכות הסביבה, וידידותי למשתמש.

חורף חם ונעים.