ריכזנו עבורכם מבחר שאלות ותשובות בנושאי קמינים – התקנה / תחזוקה / שרות.

 במידה ויש לכם שאלות נוספות / אחרות שלא מצאתם להם תשובה בדף זה נשמח לעמוד לרשותכם למידע נוסף בטלפון או בדף יצירת הקשר.

השאלות והתשובות מחולקות לנושאים כלליים והתקנות קמינים – ולשאלות לפי סוג הקמין:

ש.ת בנושאים כלליים הקשורים בקמינים / התקנות קמינים:

 ש- כמה עולה קמין ?

ת – טווח המחירים של קמין נע בין 1000ש"ח לקמין מייצור מקומי ויכול להגיע למחיר של  עד לעשרות אלפי שקלים לקמין בנוי בהזמנה מיוחדת.

על מחיר הקמין יש להוסיף את מחיר ההתקנה ואביזרי הארובה.

הפרשי המחירים בתחום נובעים בעיקר מאיכות הקמין, חומרי הייצור ואיכות אביזרי ההתקנה, אל תתפתו למחיר זול של  קמין והתקנה מהר מאוד תיווכחו לדעת – שמה שבזול עולה ביוקר.

ש – איפה קונים קמין ?

ת-  קמין קונים בעסק / חנות המתמחה בקמינים.

לצערנו גם בתחום הקמינים והתקנת הקמינים ישנם " חאפרים " שהיום הם מתקיני קמינים ומחר אינם עוד, מתווכים ויועצים ללא עסק אמיתי בתחום או חסרי ידע וניסיון המייצרים מתקינים ומשווקים קמינים המציגים את עצמם כ"מומחים" בתחום. בררו / בקשו המלצות על העסק עוד בטרם הרכישה מחברים / שכנים / לקוחות שאתם מכירים או שאתם בחרתם מרשימת לקוחות העסק, בדקו את השוק ואת החלופות העומדות לרשותכם לפי סוג הקמין הרצוי והמתאים עבורכם, עימדו על ההבדלים,השוני והאיכות בין סוגי הקמינים, רכיבי ההתקנה, היצרנים ותקופות האחריות על הקמין וההתקנה.

קמין פגום והתקנה לקויה יכולים לגרום נזק לנפש ורכוש.

המלצתנו היא כי העסק שמכר לכם את הקמין יבצע גם את ההתקנה וייתן עליה את האחריות במסגרת העסקה ולא יפעיל "קבלני מישנה" שהיום בתחום ומחר לא, כך שבמקרה תקלה לא תיפלו "בין הכיסאות" , השוו את מפרט ההתקנה בין ההצעות שקיבלתם ובחרו באביזרים הטובים ביותר בתחום לביצוע ההתקנה.

ש – איזה קמין לקנות עץ, פלט, גז או נפט ? ומה יותר זול ?

ת – בחירת סוג הקמין המתאים עבורכם צריכה להיעשות תוך בחינת מספר רב של גורמים שייעזרו בבחירת הקמין המתאים ביותר עבורכם – מומלץ לקרוא את המאמר המורחב באתרנו בנושא בחירת קמין, מבחינת עליות הרכישה וההתקנה בד"כ קמיני הגז והפלט יקרים יותר מקמיני הנפט והעץ, מבחינת עליות האחזקה קמיני הפלט ועץ יהיו זולים יותר מקמיני הנפט והגז.

ש- איזה הכנות נדרש לבצע בעת הבנייה להתקנת קמין ?

ת – בעת הבנייה נדרש לבצע את ההכנות הבאות על פי שלבי הבנייה : קידוח והכנת מעברי ארובה בתקרה ובגג , הנחת צנרת לפני ריצוף לקמיני נפט / גז, התקנת ארובה מבודדת לפני איטום גג בטון.

* מומלץ לקרוא באתרנו מאמר בנושא תכנון מיקום הקמין  ולהיוועץ עם בעל מקצוע לתיכנון לוחות הזמנים והשלבים בבניה בהם נדרש לבצע את מעברי הארובה והצנרת ולקבל מידע טכני לגבי קטרי הארובה והצנרת לקמין שבחרתם .

ש – האם ניתן להתקין קמין בבית קיים שלא בוצעו בו הכנות להתקנת קמין ?

ת- בהחלט, צריך רק לקחת בחשבון כי תתיכן פגיעה בתשתיות חשמל או מים בעת הקידוחים למעברי הארובה והצנרת ויתכן שצנרת הנפט/ גז תהיה גלויה על הקיר בתוך הבית ולא מתחת לריצוף.

ש- האם ניתן להתקין קמין בבנין קומות ?

ת – לקמין עצים וקמין נפט נדרשת התקנת ארובה עד לגג מה שמוביל בד"כ להתנגדות שכנים לנושא, אם מדובר בדירת הגג אין בעיה בהתקנת קמין עצים. לקמין גז וקמין פלט  אין צורך בארובה עד לגג ואפשר לצאת עם הארובה מקיר חיצוני ולכן ניתן בד"כ להתקין קמין גז ופלט בדירה בבנין במגבלות התקן.

ש- מהי ארובה מבודדת ?

ת- ארובה מבודדת היא למעשה ארובה בתוך ארובה שבתווך ׁ ( באמצע ) יש שמיכה קרמית המבודדת את מעבר החום מהארובה הפנימית  לארובה החיצונית בידוד זה נדרש לשם מניעת התכת יריעות האיטום מהחום בארובה התכה שתוביל לכשל באיטום כמו כן הבידוד בארובה נועד למנוע את העיבוי על ובתוך הארובה כתוצאה מהבדלי הטמפרטורה בין הבית לחוץ.

ש – האם אפשר להסב קמין ?

ת – הקמין שרכשתם תוכנן לעבוד על סוג דלק מסוים ונגזרת של התכנון הכללי שבוצע ע"י היצרן הוא תכנון תא הבעירה, קוטר הארובה, עובי הדופן, זכוכיות הקמין, מנגנוני הביטחון, ואבזור בטיחותי נוסף, למרות שיש קמינים שמבחינה חיצונית נראים זהים לקמין שברשותכם ואלו מוסקים בדלק אחר והשינוי נראה לכם קל ופשוט לביצוע  אין אנוממליצים לבצע הסבה שכזו מכיוון שבד"כ התוצאה תהיה לא בטיחותית לא תקנית  ולא יעילה.

ש- מה ההבדל בין קמין לליבה ? האם ישנם ליבות לכל סוגי הדלקים ? ומה יותר יעיל ?

ת – קמין היא יחידה עצמאית/ Free Stand העומדת בפני עצמה –  ליבה היא יחידת  בילט אין / Insert  המיועדת ליישום בתוך דקורציות אבן / מתכת / גבס וכו'. גם הקמין וגם הליבה מחממים את האוויר הבא עימם במגע וכך מחממים את הבית ולכן אפשר לומר בבטחה שקמין עצמאי יהיה יעיל יותר בהעברת החום לאוויר מאשר ליבה בעלת הספק זהה, קיימים ליבות וקמינים לכל סוגי הדלקים.

ש – מהו המרחק בו ניתן להציב רהוט בבטחה מהקמין ?

ת- ניתן להציב רהוט בבטחה במרחק של מטר מצידי הקמין ומטר מהחזית.

ש.ת קמיני נפט סולר:

ש- כל כמה זמן צריך לעשות בדיקה וטיפול לקמין נפט ומה זה כולל ?

ת – טיפול שנתי לקמין נפט / סולר יש לבצע אחת לשנתיים או במקרה תקלה, במסגרת הטיפול מנקים את הקמין והארובה, מכיילים את ווסת הדלק ובודקים בטיחותית את כל מרכיבי הקמין, הארובה וההתקנה.

ש- האם אפשר להפעיל את קמין הנפט גם בסולר ?

ת- קמין הנפט שברשותכם יכול לעבוד גם על סולר , נדרש כיול הווסת מחדש במעבר מנפט לסולר ולהפך עקב ההבדל בצמיגות הדלק, קחו בחשבון כי בשימוש בסולר זכוכית הקמין תלכלך יותר מאשר בנפט.

ש – מהו גודל מיכל הנפט שצריך להציב בגינה ? והיכן צריך למקמו ?

ת- בד"כ כלל מיכל הנפט יהיה בקיבולת של 500 ליטר (  100X 100 X50  ) ס"מ, גובה המיכל נקבע על פי הפרש הגבהים בין מיקום המיכל לבין מיקום הקמין, מיקום המיכל יאפשר תדלוק המיכל ע"י מכלית הדלק.

ש- מהו קוטר הארובה של קמין נפט ?

ת – קוטר הארובה של קמין נפט מייצור סידרתי הוא 12 ס"מ.

ש.ת קמיני עצים:

ש- מהו קוטר הארובה של קמין עצים ?

ת – קוטר הארובה של קמין העץ נקבע ע"י היצרן, אין שום קשר בין הספק הקמין לקוטר הארובה, כיום רובם של הקמינים הם בעלי קוטר ארובה של 15 ס"מ  אך ישנם קמינים עם קטרי ארובה של 18 ס"מ ו 20 ס"מ, בליבות בד"כ קוטר הארובה גדול יותר ונע בין 18 ס"מ עד 25 ס"מ, לא מומלץ להקטין את קוטר הארובה של קמין ליבת העץ מהמידה שהיצרן קבע הדבר יפגע ביעילות ותיתכן חדירת עשן לבית בזמן פתיחת דלת הקמין / ליבה.

ש- מהי בעירה משנית וניקוי חלון בקמין עצים ?

ת – בעירה משנית / Secondary-Combustion  היא הבערה נוספת  ( שנייה ) של גזי הבעירה, הבערה זו מתבצעת ע"י הזרמת אוויר צח ומחומם מווסת האוויר בד"כ מחלקו העליון של הקמין אל מוצא הגזים בארובה, תוספת האוויר הנקי לבעירה המשנית של הגזים מגדילה את ניצולת הקמין ומפחיתה את פליטת הגזים והמזהמים דרך הארובה.

ניקוי חלון / Air Wash הוא הזרמת אוויר צח על חלון הקמין המונעת הצטברות לכלוך ומשקעים על החלון.

ש- באיזה עץ הסקה רצוי להשתמש?איך לצמצם את פליטת העשן מארובת קמין העצים?

ת- ככל שהעץ קשה יותר כך הוא טוב יותר, עץ להסקה חייב להיות יבש, מומלץ עץ שיובש שנתיים או להשתמש במד לחות ובעץ עם עד 10% לחות,  אם יש בעץ לחות העץ לא נשרף טוב ומייצר עשן רב וגורם למשקעים על הארובה והקמין, העצים הטובים יותר להסקה הם : זית הדרים, איקליפטוס, פקאן, תות – אלון ( אסור בכריתה) העצים הפחות טובים להסקה הם : אורן,ברוש, נוי לסוגיו.

ניתן להשתמש בברוש ואורן כעץ להדלקה ואז לעבור לעצים הקשים יותר.

אנו לא ממליצים על שימוש בגפת באזורים אורבנים וצפופים  הגפת יוצר מפגעי ריח ועשן.

הקפידו לקנות עץ מכורתים מורשים על מנת למנוע נזק ליערות ארצנו.

ש- האם שכנים יכולים למנוע ממני הדלקה של קמין העצים ?

ת- לא, אם הקמין שרכשת הוא מייצור סדרתי ועבר בדיקה של מכון תקנים והותקן כיאות מותר לך להתקין אותו בביתך, רצוי לבדוק לפני ההתקנה את הנושא עם הרשות המוניציפאלית  – בחלק מהמועצות / עיריות נדרש אישור לארובה ולקמין, אנו בעד יחסי שכנות טובה. שריפה של עץ רטוב, אורנים, ברושים, גפת ועץ מעובד או צבוע יגרמו למטרד ולמפגעי ריח ועשן, הקפידו לשרוף עץ איכותי ויבש והתחשבו בשכנים.

ש- האם ניתן להשתמש בקמין עץ בתחליפי עץ להסקה ובפחם אנתריציט ?

ת- אם קמין העץ שרכשם הוא מסוג " מולטיפיול " ( רב דלקי ) אז ניתן להשתמש בסוגי הדלק הנ"ל תוך שימת לב להוראות השימוש השונות במעבר מדלק זה לאחר אחרת יגרם נזק בלתי הפיך לקמין, קמיני המולטיפיול הם בעלי דופן עבה יותר מזו של קמין רגיל ויכולים לעבוד בטמפרטורות גבוהות יותר הנגרמות מבעירת פחם אנתריציט ותחליפי עץ, במידה והקמין אינו מולטיפיול אסור להשתמש בדלקים אחרים זולת עץ להסקה.

ש. כל כמה זמן צריך לעשות טיפול לקמין עץ? מתי לנקות את הארובה? ולמה זה חשוב?

ת- אחת לשנה לפחות, אנו ממליצים לבצע טיפול שנתי לקמין ולנקות את הקמין והארובה לפחות אחת לשנה מיד בסיום העונה כך שהשרף והפיח שהצטברו לא יאכלו את חלקי הקמין והארובה במהלך הקיץ בהם הלחות באוויר גדולה.

כמובן שיש לבצע מעקב על הצטברות הפיח והשרף על דופן הארובה במהלך העונה על מנת למנוע התלקחות / סתימת ארובה.

נקוי תכוף של הארובה ימנע הצטברות שרף ופיח על דופן הארובה שעלולים להתלקח ולגרום נזק לארובה ולהצית חומרים דליקים בסמוך לה.

ש.ת קמיני גז:

ש- מה ההבדל בין ארובה כפולה לארובה אטמוספרית בקמיני גז?

ת- על כל קילוגרם של גז גפ"מ הנשרף בקמין גז אנו זקוקים לכ 40 קוב אוויר, ארובה אטמוספרית מוציאה את גזי השריפה החוצה אל מחוץ לחלל המוסק אבל יניקת החמצן הדרושה לבעירה מתבצעת מתוך החלל המוסק ומכלה את החמצן בבית – לכן כיום בקמין גז עם ארובה אטמוספרית חובה להתקין פתח איוורור קבוע , ארובה כפולה פותרת בעייה זו מכיוון שהיא בנויה משתי ארובות האחת בתוך השנייה כשהפנימית מוציאה את גזי השריפה החוצה והחיצונית יונקת את האוויר הצח הנחוץ לבעירה מחוץ לבית.

ש – מהו קוטר הארובה של קמין גז  ?

ת- קוטר הארובה של קמין גז נקבע ע"י היצרן ומפרט ההתקנה, בד"כ בקמיני גז עם ארובה אטמוספרית קוטר הארובה יהיה 12 ס"מ ובקמיני גז עם ארובה כפולה הקטרים הנפוצים יהיו  15/10 או 18/10 או 20/13 .

ש – איזה מכלי גז וכמה מכלי גז אני צריך בשביל להתקין קמין גז בביתי ?

ת- להפעלת קמין גז נדרש מיכל גז של 48 ק"ג (לא ניתן לחבר קמין גז למיכל של 12 ק"ג), למרות שבד"כ מותקנים 2 מכלים של 48 ק"ג במאגר אנו ממליצים על מאגר של 4 מכלים של 48 ק"ג עם מחליף אוטומטי או התקנת צובר גז.

ש- כל כמה זמן צריך לעשות בדיקה וטיפול לקמין גז ומה זה כולל ?

ת- קמין גז אטמוספרי חייב בבדיקה וטיפול שנתי אחת לשנה, לקמין גז עם ארובה כפולה טרם נקבעה דרישה בתקן אנו ממליצים לבצע בדיקה וטיפול אחת לשנה, במסגרת הטיפול בודקים ומנקים את הקמין והארובה, בודקים בטיחותית את רכיבי הקמין, מגנוני הבטיחות, הארובה ומערכת הגז ומחליפים סוללות בשלט וברסיבר.

ש.ת קמיני פלט :

ש -מהו פלט ?

ת- פלט הוא למעשה כופתיות עץ דחוסות המיוצרות מנסורת ושאריות העץ של תעשיית העץ, גזם נוי וחקלאות, את הפלט מייצרים ע"י גריסה ודחיסה  של כל החומרים הנ"ל תוך כדי עירבוב וייבוש איכות הפלט מצויינת על האריזה והיא תוצאה של מרכיביו ככל שהאיכות ( DIN ) טובה יותר כך הפלט איכותי יותר ומזהם פחות.

ש- איך קמין פלט עובד ?

ת – קמין הפלט מכיל תא איחסון לתערובת הפלט ותערובת זאת מוסעת על ידי חילזון / בורג אל תא הבעירה שם היא נשרפת, עוצמת הקמין והבעירה נקבעת על ידי מהירות וכמות תערובת הפלט המוזנת אל תא הבעירה.

ש- מה קוטר ומהלך הארובה של קמין פלט ?


ת – בדומה לקמין הגז גם בקמין הפלט אין צורך להעלות את הארובה עד לגג אפשר וניתן להוציאה מקיר חיצוני ולכן הוא יכול להיות מותקן גם בבניני דירות ודירת גן, קוטר הארובה של קמין פלט הוא 8-10 ס"מ.

חורף חם ונעים (-: